Forside: Forskelle mellem versioner
Ingen redigeringsopsummering |
mIngen redigeringsopsummering |
||
| (127 mellemliggende versioner af 2 andre brugere ikke vist) | |||
| Linje 1: | Linje 1: | ||
{{DISPLAYTITLE:LEVENDE KULTUR }} | {{DISPLAYTITLE:LEVENDE KULTUR }} | ||
__NOTOC__ | |||
<slideshow id="FrontPageSlideShow" sequence="random" transition="fade" refresh="100000" center="true"> | <slideshow id="FrontPageSlideShow" sequence="random" transition="fade" refresh="100000" center="true"> | ||
| Linje 14: | Linje 15: | ||
</slideshow> | </slideshow> | ||
< | <h1 class="firstHeading">Velkommen</h1> | ||
Her på siden kan du gå på opdagelse i den levende kulturarv i Danmark. Altså den kultur, vi ikke fysisk kan gribe fat i, men som vi genkender og udlever – traditioner, overbevisninger, håndværk, kundskaber og måder at være sammen på. | |||
<div id="news"> <div class="h2">Nordic Safeguarding Practices</div><div> | |||
[https://www.nordicsafeguardingpractices.org/ Nordic Safeguarding Practices] er en hjemmeside, der samler og præsenterer eksempler på god praksis inden for sikring af immateriel kulturarv i Norden. Få gode ideer og inspiration til initiativer og projekter , der er med til identificere, dokumentere, udbrede, formidle og revitalisere eksempler på levende kultur. | |||
[[Fil:Haanvaerk2.png|thumb|200px|alt=Projekt Håndværk i folkeskolen| Foto fra projektet [https://levendekultur.kb.dk/index.php?title=Kulturarvens_h%C3%A5ndv%C3%A6rk_-_revitalisering_af_traditionelle_h%C3%A5ndv%C3%A6rk Håndværk i folkeskolen], der i 2018 blev optaget på Nordic Safeguarding Practices. ]] | |||
</div> | </div> | ||
</div> | |||
Siden er en fortegnelse med beskrivelser af eksempler på immateriel kulturarv, skrevet og indsendt af foreninger, organisationer og privatpersoner med særligt kendskab til eller interesse for netop det eksempel, de har beskrevet. | |||
<h2>Folkehøring om levende kultur</h2> | |||
I april 2025 lancerede Kulturministeriet en folkehøring om, hvad der er vigtig kulturarv i Danmark. De fem vindere af afstemningen er nu blevet tilføjet til fortegnelsen, og du kan læse om dem her: | |||
[https://levendekultur.kb.dk/index.php?title=Højskolerne Højskolerne] | |||
[https://levendekultur.kb.dk/index.php?title=Pølsevogne_-_fællesskab,_folkelighed_og_håndværk Pølsevogne] | |||
[https://levendekultur.kb.dk/index.php?title=Foreningsliv Foreningsliv] | |||
[https://levendekultur.kb.dk/index.php?title=Håndbold_-_fællesskab,_frivillighed_og_sammen_for_holdet Håndbold] | |||
[https://levendekultur.kb.dk/index.php?title=Tillidssamfundet Tillidssamfundet] | |||
På Kulturministeriets [https://kum.dk/aktuelt/nyheder/hvad-er-mest-dansk-her-er-vinderne-af-kulturministerens-folkehoering hjemmeside] kan du læse mere om selve folkehøringen. | |||
<h2>En del af UNESCO-konventionen</h2> | <h2>En del af UNESCO-konventionen</h2> | ||
Fortegnelsen her på siden er en del af UNESCOs 2003-konvention til sikring af den immaterielle kulturarv. I 2010 tilsluttede Danmark sig konventionen og dermed det internationale arbejde med at udbrede kendskabet til og betydningen af immateriel kulturarv for mennesker og samfund. Det sker blandt andet ved at indsamle, dokumentere og formidle eksempler på levende kultur på fortegnelser som denne. | |||
< | <h2>En mangfoldighed af eksempler</h2> | ||
Det er | Det var sidst muligt at indsende bidrag til fortegnelsen fra november 2017 til november 2018. I løbet af det år modtog vi 43 beskrivelser af eksempler på levende kultur i Danmark. Bidrag om dialekter, foreningsaktiviteter, traditioner, håndværk og måder at være sammen på. De ligger nu som øjebliksbilleder på immateriel kulturarv anno 2017 og 2018. De fem nye eksempler på levende kultur er i 2025 tilføjet til dem. Mange har sat sig ned i fællesskab og lavet beskrivelserne, og mange har diskuteret både, hvad immateriel kulturarv egentlig er for en størrelse, og hvad det kræver, hvis den skal sikres fremover. | ||
Det er Det Kgl. Bibliotek, der forvalter 2003-konventionen i Danmark og administrerer hjemmesiden Levende kultur. Men det er udøverne af den levende kultur, der er i centrum – i de indsendte bidrag er det udøverne selv, der definerer det, de gør, og tillægger det beskrevne eksempel værdi og betydning. | |||
<div class="gallery"> | <div class="gallery"> | ||
<h2> | <h2>Alle indsendte bidrag</h2> | ||
<div class="article article18"> | <div class="article article18"> | ||
| Linje 46: | Linje 60: | ||
<div class="caption"> | <div class="caption"> | ||
<h3>Bornholmsk sprog</h3> | <h3>Bornholmsk sprog</h3> | ||
Kim Tørnstrøm | Kim Tørnstrøm, Lillian Hjorth Westh og Ivar Lærkesen om bornholmsk sprog og om skiftene mellem bredt og tyndt bornholmsk og øens forskellige dialekter. </div> | ||
</div> | </div> | ||
| Linje 54: | Linje 68: | ||
<div class="caption"> | <div class="caption"> | ||
<h3>Bournonville Ballettraditionen</h3> | <h3>Bournonville Ballettraditionen</h3> | ||
Dinna Bjørn, Thomas Lund, Morten Hesseldahl, Nikolaj Hübbe fra det kgl. Teater beskriver | Dinna Bjørn, Thomas Lund, Morten Hesseldahl, Nikolaj Hübbe fra det kgl. Teater beskriver Bournonvilles balletskole, hvis udøvelse har overlevet fra 1800-tallet og op til vore dage. </div> | ||
</div> | </div> | ||
| Linje 62: | Linje 76: | ||
<div class="caption"> | <div class="caption"> | ||
<h3>Cykling og cyklisme</h3> | <h3>Cykling og cyklisme</h3> | ||
Cyklistforbundet fortæller om cykling og cyklisme før | Cyklistforbundet fortæller om cykling og cyklisme før og nu og giver et bud på fremtiden. </div> | ||
</div> | </div> | ||
| Linje 70: | Linje 84: | ||
<div class="caption"> | <div class="caption"> | ||
<h3>Dansk folkedans</h3> | <h3>Dansk folkedans</h3> | ||
Hanne Troen skriver om dansk folkedans, der i tilpasset form er overleveret fra den vesteuropæiske dansekultur, som den blev udøvet over hele Europa fra omkring 1750.</div> | |||
</div> | </div> | ||
<div class="article article37"> | <div class="article article37"> | ||
| Linje 79: | Linje 92: | ||
<div class="caption"> | <div class="caption"> | ||
<h3>Dansk folkemusik med tilhørende folkelige bevægelser</h3> | <h3>Dansk folkemusik med tilhørende folkelige bevægelser</h3> | ||
Folkelige strømninger har gennem | Folkelige strømninger har gennem tiden holdt den musikalske folkekultur levende. I dag omfatter den flere hundrede års repertoirer og udtryksformer. Af gruppe på initiativ fra genreorganisationen Tempi.</div> | ||
</div> | </div> | ||
<div class="article article36"> | <div class="article article36"> | ||
| Linje 88: | Linje 100: | ||
<div class="caption"> | <div class="caption"> | ||
<h3>Dansk husflidstradition</h3> | <h3>Dansk husflidstradition</h3> | ||
Med den voksende interessere for Gør-det-selv/DIY og med det store fokus på genbrug og bæredygtighed har husflidstraditionen fået en opblomstring | Med den voksende interessere for Gør-det-selv/DIY og med det store fokus på genbrug og bæredygtighed har husflidstraditionen fået en opblomstring. Bidrag indsendt af FORA. </div> | ||
</div> | |||
</div> | </div> | ||
| Linje 119: | Linje 120: | ||
</div> | </div> | ||
<div class="article | <div class="article article19"> | ||
[[ | [[DEN KLASSISKE EUROPÆISKE DRENGEKORSTRADITION| ]] | ||
<div class="image"></div> | <div class="image"></div> | ||
<div class="caption"> | <div class="caption"> | ||
<h3>Den | <h3>Den klassiske europæiske drengekorstradition</h3> | ||
Domkantor Ebbe Munks beskrivelse af de klassiske europæiske drenge- og mandskor, deres korskoler og deres tilknytning til byens liv. En tradition, der går over 800 år tilbage.</div> | |||
</div> | </div> | ||
<div class="article | <div class="article article45"> | ||
[[ | [[Den levende musik-, danse- og dragttradition i Sønderho på Fanø| ]] | ||
<div class="image"></div> | <div class="image"></div> | ||
<div class="caption"> | <div class="caption"> | ||
<h3>Den | <h3>Den levende musik-, danse- og dragttradition i Sønderho på Fanø</h3> | ||
Fonden Gamle Sønderho har indsendt bidrag om musik og dans på Fanø. | |||
</div> | |||
</div> | </div> | ||
| Linje 140: | Linje 142: | ||
<div class="caption"> | <div class="caption"> | ||
<h3>Den musikalske teaterorkestertradition repræsenteret ved Det Kgl. Kapel</h3> | <h3>Den musikalske teaterorkestertradition repræsenteret ved Det Kgl. Kapel</h3> | ||
Aktører tilknyttet Det Kgl. Kapel beskriver orkestrets tradition, herunder medlemmernes unikke numre. | |||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
| Linje 149: | Linje 151: | ||
<div class="caption"> | <div class="caption"> | ||
<h3>Dukketeater i Danmark – teaterkunst på små scener</h3> | <h3>Dukketeater i Danmark – teaterkunst på små scener</h3> | ||
Bidrag | Bidrag af Sven-Erik Olsen om dukketeatret i Danmark. En praksis, der opstod omkring 1880, inspireret af en ny trykketeknik samt en spirende interesse for teater i befolkningen. </div> | ||
</div> | </div> | ||
| Linje 157: | Linje 159: | ||
<div class="caption"> | <div class="caption"> | ||
<h3>Egnsspil</h3> | <h3>Egnsspil</h3> | ||
Bidrag skrevet af John Andreasen | Bidrag om egnsspil i Danmark skrevet af John Andreasen. </div> | ||
</div> | </div> | ||
| Linje 165: | Linje 167: | ||
<div class="caption"> | <div class="caption"> | ||
<h3>Fastelavn</h3> | <h3>Fastelavn</h3> | ||
Religionshistoriestuderende Camilla Agnethe Jensens beretning om fastelavn, som en tradition, der kan spores tilbage til hedenske ritualer. Læs hvordan, det at slå katten af tønden, var et eksempel på at jage det onde ud af byen og et symbol på, at vinteren var slut og foråret på vej. </div> | |||
</div> | |||
<div class="article article41"> | |||
[[Folkelig fællessang| ]] | |||
<div class="image"></div> | |||
<div class="caption"> | |||
<h3>Folkelig fællessang</h3> | |||
Claus Skjold Larsen har indsendt bidrag om det at synge fællessange.</div> | |||
</div> | </div> | ||
| Linje 173: | Linje 183: | ||
<div class="caption"> | <div class="caption"> | ||
<h3>Folkeoplysning</h3> | <h3>Folkeoplysning</h3> | ||
Folkeoplysning er læring, der foregår på en ikke-formel måde. Det kan være | Folkeoplysning er læring, der foregår på en ikke-formel måde. Det kan være kurser eller undervisningsforløb, debatarrangementer eller aktiviteter, primært rettet mod voksne, der deltager frivilligt. Bidrag af aktører på vegne af Dansk Folkeoplysnings Samråd.</div> | ||
</div> | </div> | ||
<div class="article articleForen"> | |||
[[Foreningsliv| ]] | |||
<div class="image"></div> | |||
<div class="caption"> | |||
<h3>Foreningsliv</h3> | |||
Med cirka 80.000 foreninger er Danmark blandt de lande i verden, hvor foreningslivet er bedst forankret i dagliglivet. Danmarks Idrætsforbund, Danske Gymnastik- & Idrætsforeninger og Dansk Ungdoms Fællesråd beskriver foreningslivet. </div> | |||
</div> | |||
<div class="article article5"> | <div class="article article5"> | ||
| Linje 190: | Linje 207: | ||
<div class="caption"> | <div class="caption"> | ||
<h3>Fremstilling af danske folkedragter</h3> | <h3>Fremstilling af danske folkedragter</h3> | ||
Bidrag om sikring af viden og kunnen | Bidrag om sikring af viden og kunnen gennem uddannelse i fremstilling af folkedragter, som blev anvendt af bondebefolkningen i perioden ca. 1750 til 1870. Indsendt af Dansk Folkedragtforum.</div> | ||
</div> | </div> | ||
<div class="article article21"> | <div class="article article21"> | ||
| Linje 199: | Linje 215: | ||
<div class="caption"> | <div class="caption"> | ||
<h3>Fremstilling af historiske dragter på Bornholm</h3> | <h3>Fremstilling af historiske dragter på Bornholm</h3> | ||
Lene Steenbuch | Lene Steenbuch skriver om fremstilling af folkedragter på Bornholm. Dragterne kan blandt andet opleves ved arrangementer på Middelaldercentret og når folkedanserne optræder. </div> | ||
</div> | </div> | ||
| Linje 208: | Linje 224: | ||
<h3>Holbergtraditionen</h3> | <h3>Holbergtraditionen</h3> | ||
Beskrivelse af "den mangfoldige og levende arv og tradition efter Ludvig Holberg, det største navn i dansk teater". Indsendt af Holbergsamfundet.</div> | Beskrivelse af "den mangfoldige og levende arv og tradition efter Ludvig Holberg, det største navn i dansk teater". Indsendt af Holbergsamfundet.</div> | ||
</div> | |||
<div class="article article44"> | |||
[[Hygge| ]] | |||
<div class="image"></div> | |||
<div class="caption"> | |||
<h3>Hygge</h3> | |||
Hyggerådet har indsendt et bidrag om hygge, som de definerer som "en bestemt måde at være sammen og til stede på, som kan beskrives som tryg, nærværende og behagelig".</div> | |||
</div> | |||
<div class="article articleHoejsk"> | |||
[[Højskolerne| ]] | |||
<div class="image"></div> | |||
<div class="caption"> | |||
<h3>Højskolerne</h3> | |||
Den danske folkehøjskole er en særlig skoleform uden eksamen og karakterer, hvor undervisning og samvær flettes sammen i et hjemligt kostskolemiljø. Her mødes mennesker for at blive klogere på livet, verden og sig selv. Bidrag af Højskolehistorisk Forening og Folkehøjskolernes Forening i Danmark.</div> | |||
</div> | |||
<div class="article articleHaandb"> | |||
[[Håndbold - fællesskab, frivillighed og sammen for holdet| ]] | |||
<div class="image"></div> | |||
<div class="caption"> | |||
<h3>Håndbold - fællesskab, frivillighed og sammen for holdet</h3> | |||
Håndbold er en holdsport, der favner både elite og foreningshåndbold. Men håndbolden er mere end en sport, den er en levende kultur i bevægelse. Læs DanskHåndbolds bidrag.</div> | |||
</div> | </div> | ||
| Linje 215: | Linje 255: | ||
<div class="caption"> | <div class="caption"> | ||
<h3>Kildefesten i Svaneke</h3> | <h3>Kildefesten i Svaneke</h3> | ||
Eigil Viggo Jensen fra Kildefestkomiteen har indsendt bidrag om festen, hvor man samles og pynter den hellige kilde med blomster og løv efter gamle traditioner og ritualer.</div> | |||
</div> | </div> | ||
<div class="article article39"> | <div class="article article39"> | ||
| Linje 233: | Linje 272: | ||
<h3>Lejlighedssange</h3> | <h3>Lejlighedssange</h3> | ||
Ebbe Preisler, filmproducent, filmformidler og forfatter har indsendt bidrag om lejlighedssangens anvendelse før og nu.</div> | Ebbe Preisler, filmproducent, filmformidler og forfatter har indsendt bidrag om lejlighedssangens anvendelse før og nu.</div> | ||
</div> | |||
<div class="article article40"> | |||
[[Liv omkring Bovbjerg Fyr| ]] | |||
<div class="image"></div> | |||
<div class="caption"> | |||
<h3>Liv omkring Bovbjerg Fyr</h3> | |||
Om Frivillighed og aktiviteter ved Bovbjerg Fyr. Indsendt af Bovbjergs Fyrs fortælleværksted v. Hans Kolind-Andersen</div> | |||
</div> | </div> | ||
| Linje 240: | Linje 287: | ||
<div class="caption"> | <div class="caption"> | ||
<h3>Læsødragten</h3> | <h3>Læsødragten</h3> | ||
Kirsten Larsen og Preben Mikkelsen skriver om søfarende Læsømænd, der rejste ud og hjembragte eksotiske tekstiler såsom silke og damask. Dragten blev syet efter modeller fra det bedre borgerskab og finder sit endelige udseende omkring 1850. </div> | |||
</div> | </div> | ||
| Linje 248: | Linje 295: | ||
<div class="caption"> | <div class="caption"> | ||
<h3>Majtræsfest på Strynø</h3> | <h3>Majtræsfest på Strynø</h3> | ||
Bidrag om fejringen af forårets komme på Strynø, der hvert år samler generationerne på øen. | Bidrag om fejringen af forårets komme på Strynø, der hvert år samler generationerne på øen. Indsendt af Strynøs Majtræsforening. </div> | ||
</div> | </div> | ||
<div class="article article23"> | <div class="article article23"> | ||
| Linje 257: | Linje 303: | ||
<div class="caption"> | <div class="caption"> | ||
<h3>Medicinhaverne i Tranekær</h3> | <h3>Medicinhaverne i Tranekær</h3> | ||
Læs Medicinhavernes beskrivelse af deres arbejde med indsamling af viden om medicinplanters brug i folkelig medicin samt brug af planters indholdstoffer i nutidens medicin. | Læs Medicinhavernes beskrivelse af deres arbejde med indsamling af viden om medicinplanters brug i folkelig medicin, samt brug af planters indholdstoffer i nutidens medicin. Om dyrkning af 600 medicinske planter og træer og bevaring af levende, langelandsk kulturarv.</div> | ||
</div> | </div> | ||
| Linje 274: | Linje 320: | ||
<h3>Naverne</h3> | <h3>Naverne</h3> | ||
De Vandrende Håndværkssvende. Traditionen med "at gå på valsen", Navernes historie og miljøet omkring dem, beskrives her af Suzi Elena Apelgren. </div> | De Vandrende Håndværkssvende. Traditionen med "at gå på valsen", Navernes historie og miljøet omkring dem, beskrives her af Suzi Elena Apelgren. </div> | ||
</div> | |||
<div class="article article43"> | |||
[[Nordiske klinkbådstraditioner| ]] | |||
<div class="image"></div> | |||
<div class="caption"> | |||
<h3>Nordiske klinkbådstraditioner</h3> | |||
Træskibs Sammenslutningen, Han Herred Havbåde og Vikingeskibsmuseet fortæller om klinkbåde. | |||
</div> | |||
</div> | </div> | ||
| Linje 282: | Linje 337: | ||
<h3>Piberygning</h3> | <h3>Piberygning</h3> | ||
Piberygning har siden ca. 1600-tallet været en levende kultur i Danmark. Nordisk Tobakskollegium fortæller om piberygningens historie.</div> | Piberygning har siden ca. 1600-tallet været en levende kultur i Danmark. Nordisk Tobakskollegium fortæller om piberygningens historie.</div> | ||
</div> | |||
<div class="article articlePoelsev"> | |||
[[Pølsevogne - fællesskab, folkelighed og håndværk| ]] | |||
<div class="image"></div> | |||
<div class="caption"> | |||
<h3>Pølsevogne - fællesskab, folkelighed og håndværk</h3> | |||
Med mere end 100 års historie er pølsevognen et folkeligt symbol på dansk fællesskab, humor og hverdagskvalitet. Bidrag af Danish Crown på vegne af danske pølsevogne.</div> | |||
</div> | </div> | ||
| Linje 297: | Linje 360: | ||
<div class="caption"> | <div class="caption"> | ||
<h3>Revy</h3> | <h3>Revy</h3> | ||
Revy er en dansk opfindelse, som kan dateres til 1849, da forfatteren Erik Bøgh skrev et syngespil med hints til samtidens nyheder. Læs revyskuespiller Leif Maiboms beskrivelse af revyen.</div> | |||
</div> | </div> | ||
| Linje 313: | Linje 376: | ||
<div class="caption"> | <div class="caption"> | ||
<h3>Roskilde Festival</h3> | <h3>Roskilde Festival</h3> | ||
Roskilde Festival er både Danmarks og Nordeuropas største festival og en af de ældste bestående festivaler i verden. Læs Roskilde Festivalgruppens beskrivelse af festivalen og | Roskilde Festival er både Danmarks og Nordeuropas største festival og en af de ældste bestående festivaler i verden. Læs Roskilde Festivalgruppens beskrivelse af festivalen og <em>the Orange Feeling</em>. </div> | ||
</div> | </div> | ||
| Linje 338: | Linje 401: | ||
<h3>Strikning</h3> | <h3>Strikning</h3> | ||
Repræsentant fra foreningen Gavstrik beskriver håndværkets historie og videreformidling.</div> | Repræsentant fra foreningen Gavstrik beskriver håndværkets historie og videreformidling.</div> | ||
</div> | |||
<div class="article article42"> | |||
[[Skolekoncerter| ]] | |||
<div class="image"></div> | |||
<div class="caption"> | |||
<h3>Skolekoncerter</h3> | |||
Den selvejende institution Levende Musik i Skolen har indsendt bidrag om skolekoncerter i Danmark.</div> | |||
</div> | </div> | ||
| Linje 345: | Linje 416: | ||
<div class="caption"> | <div class="caption"> | ||
<h3>Sønderjyske skikke og traditioner</h3> | <h3>Sønderjyske skikke og traditioner</h3> | ||
Asta Flyvholm Kjær beskriver i dette bidrag, hvordan hun formidler sønderjysk dialekt | Asta Flyvholm Kjær beskriver i dette bidrag, hvordan hun formidler sønderjysk dialekt gennem fortælling og foredrag.</div> | ||
</div> | |||
<div class="article articleTillid"> | |||
[[Tillidssamfundet| ]] | |||
<div class="image"></div> | |||
<div class="caption"> | |||
<h3>Tillidssamfundet</h3> | |||
Danmark et af de lande i verden, hvor tillid til samfundet og til staten er mest udbredt. Tillid kan forstås som Danmarks usynlige råstof, der giver social sammenhængskraft og samtidig øger konkurrenceevnen. Læs professor, PhD Gert Tinggaard Svendsens beskrivelse.</div> | |||
</div> | </div> | ||
Nuværende version fra 23. nov. 2025, 11:54
Velkommen
Her på siden kan du gå på opdagelse i den levende kulturarv i Danmark. Altså den kultur, vi ikke fysisk kan gribe fat i, men som vi genkender og udlever – traditioner, overbevisninger, håndværk, kundskaber og måder at være sammen på.
Nordic Safeguarding Practices er en hjemmeside, der samler og præsenterer eksempler på god praksis inden for sikring af immateriel kulturarv i Norden. Få gode ideer og inspiration til initiativer og projekter , der er med til identificere, dokumentere, udbrede, formidle og revitalisere eksempler på levende kultur.

Siden er en fortegnelse med beskrivelser af eksempler på immateriel kulturarv, skrevet og indsendt af foreninger, organisationer og privatpersoner med særligt kendskab til eller interesse for netop det eksempel, de har beskrevet.
Folkehøring om levende kultur
I april 2025 lancerede Kulturministeriet en folkehøring om, hvad der er vigtig kulturarv i Danmark. De fem vindere af afstemningen er nu blevet tilføjet til fortegnelsen, og du kan læse om dem her:
På Kulturministeriets hjemmeside kan du læse mere om selve folkehøringen.
En del af UNESCO-konventionen
Fortegnelsen her på siden er en del af UNESCOs 2003-konvention til sikring af den immaterielle kulturarv. I 2010 tilsluttede Danmark sig konventionen og dermed det internationale arbejde med at udbrede kendskabet til og betydningen af immateriel kulturarv for mennesker og samfund. Det sker blandt andet ved at indsamle, dokumentere og formidle eksempler på levende kultur på fortegnelser som denne.
En mangfoldighed af eksempler
Det var sidst muligt at indsende bidrag til fortegnelsen fra november 2017 til november 2018. I løbet af det år modtog vi 43 beskrivelser af eksempler på levende kultur i Danmark. Bidrag om dialekter, foreningsaktiviteter, traditioner, håndværk og måder at være sammen på. De ligger nu som øjebliksbilleder på immateriel kulturarv anno 2017 og 2018. De fem nye eksempler på levende kultur er i 2025 tilføjet til dem. Mange har sat sig ned i fællesskab og lavet beskrivelserne, og mange har diskuteret både, hvad immateriel kulturarv egentlig er for en størrelse, og hvad det kræver, hvis den skal sikres fremover.
Det er Det Kgl. Bibliotek, der forvalter 2003-konventionen i Danmark og administrerer hjemmesiden Levende kultur. Men det er udøverne af den levende kultur, der er i centrum – i de indsendte bidrag er det udøverne selv, der definerer det, de gør, og tillægger det beskrevne eksempel værdi og betydning.
Alle indsendte bidrag
Bournonville Ballettraditionen
Dinna Bjørn, Thomas Lund, Morten Hesseldahl, Nikolaj Hübbe fra det kgl. Teater beskriver Bournonvilles balletskole, hvis udøvelse har overlevet fra 1800-tallet og op til vore dage.Cykling og cyklisme
Cyklistforbundet fortæller om cykling og cyklisme før og nu og giver et bud på fremtiden.Dansk folkedans
Hanne Troen skriver om dansk folkedans, der i tilpasset form er overleveret fra den vesteuropæiske dansekultur, som den blev udøvet over hele Europa fra omkring 1750.Dansk folkemusik med tilhørende folkelige bevægelser
Folkelige strømninger har gennem tiden holdt den musikalske folkekultur levende. I dag omfatter den flere hundrede års repertoirer og udtryksformer. Af gruppe på initiativ fra genreorganisationen Tempi.Dansk husflidstradition
Med den voksende interessere for Gør-det-selv/DIY og med det store fokus på genbrug og bæredygtighed har husflidstraditionen fået en opblomstring. Bidrag indsendt af FORA.Danske skolebiblioteker
Kommunernes Forening for Pædagogiske Læringscentre har indsendt bidrag om de danske skolebiblioteker og traditionen for formidling af børnelitteratur til børn og unge.
Den danske børnesangskat
Bidrag fra Aarhus Musikskole skrevet af underviser i Musik og Bevægelse Signe Thorborg.Den klassiske europæiske drengekorstradition
Domkantor Ebbe Munks beskrivelse af de klassiske europæiske drenge- og mandskor, deres korskoler og deres tilknytning til byens liv. En tradition, der går over 800 år tilbage.Den levende musik-, danse- og dragttradition i Sønderho på Fanø
Fonden Gamle Sønderho har indsendt bidrag om musik og dans på Fanø.
Den musikalske teaterorkestertradition repræsenteret ved Det Kgl. Kapel
Aktører tilknyttet Det Kgl. Kapel beskriver orkestrets tradition, herunder medlemmernes unikke numre.
Dukketeater i Danmark – teaterkunst på små scener
Bidrag af Sven-Erik Olsen om dukketeatret i Danmark. En praksis, der opstod omkring 1880, inspireret af en ny trykketeknik samt en spirende interesse for teater i befolkningen.Fastelavn
Religionshistoriestuderende Camilla Agnethe Jensens beretning om fastelavn, som en tradition, der kan spores tilbage til hedenske ritualer. Læs hvordan, det at slå katten af tønden, var et eksempel på at jage det onde ud af byen og et symbol på, at vinteren var slut og foråret på vej.Folkeoplysning
Folkeoplysning er læring, der foregår på en ikke-formel måde. Det kan være kurser eller undervisningsforløb, debatarrangementer eller aktiviteter, primært rettet mod voksne, der deltager frivilligt. Bidrag af aktører på vegne af Dansk Folkeoplysnings Samråd.Foreningsliv
Med cirka 80.000 foreninger er Danmark blandt de lande i verden, hvor foreningslivet er bedst forankret i dagliglivet. Danmarks Idrætsforbund, Danske Gymnastik- & Idrætsforeninger og Dansk Ungdoms Fællesråd beskriver foreningslivet.Fremstilling af danske folkedragter
Bidrag om sikring af viden og kunnen gennem uddannelse i fremstilling af folkedragter, som blev anvendt af bondebefolkningen i perioden ca. 1750 til 1870. Indsendt af Dansk Folkedragtforum.Fremstilling af historiske dragter på Bornholm
Lene Steenbuch skriver om fremstilling af folkedragter på Bornholm. Dragterne kan blandt andet opleves ved arrangementer på Middelaldercentret og når folkedanserne optræder.Holbergtraditionen
Beskrivelse af "den mangfoldige og levende arv og tradition efter Ludvig Holberg, det største navn i dansk teater". Indsendt af Holbergsamfundet.Hygge
Hyggerådet har indsendt et bidrag om hygge, som de definerer som "en bestemt måde at være sammen og til stede på, som kan beskrives som tryg, nærværende og behagelig".Højskolerne
Den danske folkehøjskole er en særlig skoleform uden eksamen og karakterer, hvor undervisning og samvær flettes sammen i et hjemligt kostskolemiljø. Her mødes mennesker for at blive klogere på livet, verden og sig selv. Bidrag af Højskolehistorisk Forening og Folkehøjskolernes Forening i Danmark.Håndbold - fællesskab, frivillighed og sammen for holdet
Håndbold er en holdsport, der favner både elite og foreningshåndbold. Men håndbolden er mere end en sport, den er en levende kultur i bevægelse. Læs DanskHåndbolds bidrag.Kildefesten i Svaneke
Eigil Viggo Jensen fra Kildefestkomiteen har indsendt bidrag om festen, hvor man samles og pynter den hellige kilde med blomster og løv efter gamle traditioner og ritualer.Kulturarvens håndværk - revitalisering af traditionelle håndværk
Projekt Håndværk i Folkeskolen, under Nationalmuseet, Frilandsmuseet – Det gamle Danmark har indsendt en beskrivelse af undervisning i håndværkstraditioner.Lejlighedssange
Ebbe Preisler, filmproducent, filmformidler og forfatter har indsendt bidrag om lejlighedssangens anvendelse før og nu.Liv omkring Bovbjerg Fyr
Om Frivillighed og aktiviteter ved Bovbjerg Fyr. Indsendt af Bovbjergs Fyrs fortælleværksted v. Hans Kolind-AndersenLæsødragten
Kirsten Larsen og Preben Mikkelsen skriver om søfarende Læsømænd, der rejste ud og hjembragte eksotiske tekstiler såsom silke og damask. Dragten blev syet efter modeller fra det bedre borgerskab og finder sit endelige udseende omkring 1850.Majtræsfest på Strynø
Bidrag om fejringen af forårets komme på Strynø, der hvert år samler generationerne på øen. Indsendt af Strynøs Majtræsforening.Medicinhaverne i Tranekær
Læs Medicinhavernes beskrivelse af deres arbejde med indsamling af viden om medicinplanters brug i folkelig medicin, samt brug af planters indholdstoffer i nutidens medicin. Om dyrkning af 600 medicinske planter og træer og bevaring af levende, langelandsk kulturarv.Naturudflugter på Læsø
Når læsøboerne i vore dag tager på tur ud i naturen, kommer de aldrig tomhændet hjem. Det er en århundredgammel skik, at man bjærger det hjem som naturen nyttigt giver som gave. Bidrag om læsøboernes udnyttelse af alt det naturen giver til gavn, indsendt af Poul ChristensenDe Vandrende Håndværkssvende. Traditionen med "at gå på valsen", Navernes historie og miljøet omkring dem, beskrives her af Suzi Elena Apelgren.
Nordiske klinkbådstraditioner
Træskibs Sammenslutningen, Han Herred Havbåde og Vikingeskibsmuseet fortæller om klinkbåde.





