Søg efter egenskab

Spring til navigation Spring til søgning

This page provides a simple browsing interface for finding entities described by a property and a named value. Other available search interfaces include the page property search, and the ask query builder.

Søg efter egenskab

A list of all pages that have property "Mode of transmission" with value "Se ovenfor". Since there have been only a few results, also nearby values are displayed.

Nedenfor vises 8 resultater startende med nummer 1.

Se (forrige 50 | næste 50) (20 | 50 | 100 | 250 | 500)


    

Liste over resultater

    • Danske skolebiblioteker  + (Skolebiblioteksideen startede med, at noglSkolebiblioteksideen startede med, at nogle folk, der selv havde gået i latinskole og oplevet glæden ved at læse skønlitteratur, donerede og indsamlede bøger, som blev placeret på den lokale skole i lokalområdet. Herfra blev litteraturen formidlet til børnene af læreren. Også på nogle skoler i byerne begyndte der at komme bøger, og også her var det læreren eller en bibliotekar, der formidlede bøger til børn. I dag er skolebiblioteksvirksomhed langt bredere end blot formidling af litteratur, og måderne at formidle på er meget nuanceret. Der formidles fortsat fra lærer og bibliotekar til børn, men der formidles også fra barn til barn og fra udøvende kunstner, forfatter og illustrator til børn. Skolebibliotekerne når i dag ALLE børn i Danmark. Vi har en enestående børnelitterær tradition, skolebibliotekerne er blevet børnebogsforfatternes sted, hvorfra deres værker formidles, også de værker, som har en smal læserskare. Skolebiblioteket er blevet det sted, der danner grobund for børns litterære dannelse, for deres almene dannelse, ved at give indblik i dansk tradition og litteratur. Skolebiblioteker, pædagogiske læringscentre, er i dag meget andet en litteratur, det er undervisning, det er vejledning, det er skoleudvikling, men dets kerneopgave er fortsat formidling af litteratur. Kendskab til og udvikling af skolebiblioteksarbejde og litteraturformidling sker i dag på den enkelte skole, men også i netværk og gennem foreninger, som blandt andre Kommunernes Forening for Pædagogiske Læringscentre, tidligere Kommunernes Skolebiblioteksforening, der blandt andet formidler viden fra den ene skole til den anden. Som eksempel på, hvordan denne formidling foregår, kan nævnes artikler, interviews og boganmeldelser m.v. i tidsskriftet ”Børn & Bøger”, på ”Børn & Bøger Blog” (www.kfplc.dk), ved afholdelse af konferencer om litteratur, uddeling af forfatterpris, kåring af Årets Pædagogiske Læringscenter, tidligere Årets Skolebibliotek, ved samarbejde med forlag og forfattere, illustratorer og andre aktører. Skolebiblioteksvirksomhed og især litteraturformidling finder også sted på mange andre måder, blandt andet på Skolebogsmesser, Skoletræf, Bogfora, Fantasy-, Krimi- og andre festivaler.æf, Bogfora, Fantasy-, Krimi- og andre festivaler.)
    • Folkelig fællessang  + (Skoler og højskoler har igennem årene væreSkoler og højskoler har igennem årene været den betydeligste generator for udviklingen og udbredelsen af den folkelige fællessang i Danmark. Hvor det tidligere var i folkeskolen og på højskolerne man dyrkede fænomenet er det i vore dage også bredt ud på de mange populære efterskoler. Foreningslivet og måske især idrætslivets store organisationer har meget bevidst og dygtigt været med til at både udbrede og udvikle fællessangen. Det er således svært at forestille sig en almindelig gymnastikopvisning uden en fællessang, og flere steder står f.eks. DGI bag sangaftener helt uden idræt! </br>Men også under mere private former kan man opleve den folkelige fællessang. I mange familier kan der ikke holdes runde fødselsdage eller andre store familiefester uden, at der synges et par sange fra højskolesangbogen.synges et par sange fra højskolesangbogen.)
    • Den danske børnesangskat  + (Som nævnt foregår en stor del af overleverSom nævnt foregår en stor del af overleveringen af den danske børnesangtradition i dagtilbuddene – og i et vist omfang også i familierne. Men som musikskolelærere møder vi oftere og oftere yngre pædagoger og forældre, som føler sig fremmedgjorte overfor det at synge, og som derfor ikke tager initiativ til at synge med børnene. De giver udtryk for, at de kommer til kort, fordi de ikke kan huske melodierne eller læse de noder, der står i sangbøgerne. Men mange ønsker alligevel at give børnene mulighed for at udfolde sig med sang og musik og opsøger derfor de musiktilbud, der er i kommunale musikskoler, aftenskoler og kirker.munale musikskoler, aftenskoler og kirker.)
    • Majtræsfest på Strynø  + (Traditionen er både blevet overleveret munTraditionen er både blevet overleveret mundtligt og via invitationer til familie, venner og bekendte, som igen har taget familie, venner og bekendte med til en Majtræsfest. Vi oplever, at folk vender tilbage år efter år eller genoptager deres deltagelse efter års fravær.optager deres deltagelse efter års fravær.)
    • Fremstilling af danske folkedragter  + (Udover dragtuddannelsen formidles viden omUdover dragtuddannelsen formidles viden om folkedragterne igennem Folkedans Danmarks landsstævner, som afholdes hvert år i forskellige egne af Danmark.</br>I forbindelse med disse landsstævner bliver der i samarbejde med det stedlige museum lavet en udstilling af originale dragtdele, som regel på museet. Udstillingen beskriver egnens dragter og disses særpræg,</br>Det kan også være specielle udstillinger, hvor private samlinger kommer til udstillingen. Disse private samlinger er af stor betydning for den videre udvikling, da museernes samlinger ikke er så tilgængelige som før. Folkedans Danmark er i besiddelse af en stor studiesamling, som er erhvervet gennem private donationer, og denne bruges nu i stort omfang, både i udstillingsøjemed og i uddannelsen.</br>I forbindelse med udstillingerne udarbejdes et katalog, ligesom udstillingsgenstandene bliver fotograferet.</br>I landsforeningens lokalforeninger bliver uddannelsen brugt i forbindelse med syning af nye dragter, hvilket har betydet og fortsat betyder, at danske folkedragter i forbindelse med folkedans er et mangfoldigt og farverigt skue. </br></br>Folkedans Danmark har i årenes løb udgivet følgende materiale:</br>Syvejledninger til dragter fra Mors, Østjylland, Sønderjylland, og Rømø</br>Bondestrik, en vejledning og beskrivelse af strømper fra hele landet</br>Syvejledning til herrebukser</br>Syvejledning til langvest</br>Landlige tekstiler fra Himmerland</br>Danske silkebånd.</br></br>Der arbejdes endvidere på forskellige projekter, hvor der registreres genstande fra hele landet. Af disse kan nævnes: sjalsprojekt 2004 – 2005, samt igangværende projekt: korte veste og røde huer.værende projekt: korte veste og røde huer.)
    • Egnsspil  + (Viden om ES formidles først og fremmest viViden om ES formidles først og fremmest videre gennem direkte deltagelse som udøver, hjælper eller tilskuer. Og interessen for historie er åbenbart stadig stor i Danmark og nogle steder i form levendegørelse gennem folkeligt teater. Det er fællesoplevelser, der kan være med til at skabe en ”stolthed” over at høre til eller at kende det pågældende område eller sted. </br></br>Når der er så mange forskellige ES i Danmark, skyldes det, at kun ganske få er blevet genopført – i modsætning til Sverige og især Norge, hvor en række spil er blevet genopført for især indenlandske turister i en kortere eller længere årrække. Danske ES er ikke skabt som turistattraktioner, og dansk utålmodighed kræver tilsyneladende stadig nye oplevelser i form af flere nyskrevne spil. </br></br>Men mange arkivalier er desværre gået tabt gennem årene. Meget er heldigvis indleveret til lokalhistoriske arkiver nogle steder. Og i 2018 har Det kgl. Bibliotek åbnet en ret omfattende samling af ES-materialer, som kan studeres og måske inspirere til flere ES i fremtiden. Egnsspilsarkivet rummer først og fremmest manuskripter og forestillingsprogrammer samt pressemateriale og anmeldelser. I nogle tilfælde også scenografi- og kostumeskitser, fotografier, organisationsplaner, prøveplaner, besvarelser af spørgeskemaer o.a. Og i fremtiden måske også video- og lydoptagelser fra enkelte projekter. </br>Denne samling modsvares i omfang kun af Community Play-arkivet over tilsvarende engelske spil på Victoria & Albert Museum i London. Noget lignende findes desværre endnu ikke i resten af Norden.findes desværre endnu ikke i resten af Norden.)
    • Medicinhaverne i Tranekær  + (• Formidling af færdigheder, erfaringer og• Formidling af færdigheder, erfaringer og indhentet viden foregår i det daglige stort set mundtligt. </br></br>• På hjemmesiden www.medicinhaverne.dk og på www.facebook.com/medicinhaverne lægges mange beretninger om de enkelte planter, </br></br>• I 2018 udgives en bog med kort medicinhistorie, 70 plantebeskrivelser, levende kulturarv mm.</br></br>• Der afholdes fire-fem foredrag årligt med forskere, universitetsfolk mm. Foredrag er åbne for offentligheden.</br></br>• Der arrangeres årligt kursus i podning af frugttræer </br></br>• Der arrangeres årligt kursus i beskæring af buske og træer. De udbydes offentligt og er ofte overtegnede. Her er det selve håndværket, der er i centrum. </br></br>• Der udbydes offentlige rundvisninger om sommeren og rundvisninger for grupper.</br></br>• I mere end to år er der hver 14. dag beskrevet en medicinsk plante i Fyns Amts Avis. Der skrives flere gange om måneden pressemeddelelser om dette og hint.åneden pressemeddelelser om dette og hint.)