Forside: Forskelle mellem versioner
Spring til navigation
Spring til søgning
(Fjerner version 1193 af Levendekultur (diskussion)) |
No edit summary |
||
Linje 151: | Linje 151: | ||
<div class="caption"> | <div class="caption"> | ||
<h3>Naverne</h3> | <h3>Naverne</h3> | ||
- De Vandrende Håndværkssvende. Traditionen med "at gå på valsen", Navernes historie og miljøet omkring dem, beskrives her af Suzi Elena Apelgren. | - De Vandrende Håndværkssvende. Traditionen med "at gå på valsen", Navernes historie og miljøet omkring dem, beskrives her af Suzi Elena Apelgren. | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
Linje 171: | Linje 171: | ||
<div class="caption"> | <div class="caption"> | ||
<h3>Samlivet i det dansk-tyske grænseland</h3> | <h3>Samlivet i det dansk-tyske grænseland</h3> | ||
Bund Deutscher Nordschleswiger og Sydslesvigsk Forening har indsendt beskrivelse af samlivet mellem mindretal og flertal i det dansk-tyske grænseland. | Bund Deutscher Nordschleswiger og Sydslesvigsk Forening har indsendt beskrivelse af samlivet mellem mindretal og flertal i det dansk-tyske grænseland. | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
Linje 181: | Linje 181: | ||
<div class="caption"> | <div class="caption"> | ||
<h3>Danske skolebiblioteker</h3> | <h3>Danske skolebiblioteker</h3> | ||
Kommunernes Forening for Pædagogiske Læringscentre har indsendt bidrag om de danske skolebiblioteker og traditionen for formidling af børnelitteratur til børn og unge. | Kommunernes Forening for Pædagogiske Læringscentre har indsendt bidrag om de danske skolebiblioteker og traditionen for formidling af børnelitteratur til børn og unge. | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> |
Versionen fra 27. feb. 2018, 10:56
UDBRED KENDSKABET TIL LEVENDE KULTUR PÅ BORNHOLM
Har du særlig viden om en lokal skik, er du aktiv i en forening, brænder du for et særligt håndværk?
▲ RØNNE BIBLIOTEK 25/2 KL. 10.00-12.00 ▲
Bidrag til fortegnelsen når Dansk Folkemindesamling i samarbejde med Bornholms Museum indsamler på Bornholm.
Arrangementet er åben for alle.
Velkommen
Kulturarv er andet og mere end monumenter og museumssamlinger. Her på siden kan du gå på opdagelse i den immaterielle kulturarv i Danmark. Altså den kultur, vi ikke fysisk kan gribe fat i, men som vi genkender og udlever – traditioner, overbevisninger, kundskaber og måder at være sammen på.
Immateriel kulturarv
Immateriel kulturarv præger det samfund, vi lever i. Den bygger på tidligere generationers erfaringer, men forandres til stadighed på en måde, der giver mening i nutiden. Derfor kalder vi den her for levende kultur. Den levende kultur har mange former, og her på siden kan du finde en række eksempler – beskrevet af udøverne selv.
En del af UNESCO-konventionen
Initiativet til at lave en fortegnelse udspringer af UNESCOs 2003-konvention til sikring af den immaterielle kulturarv. Ved at udbrede kendskabet til de mange eksempler på levende kultur, er det konventionens hensigt at fremme respekt og gensidig påskønnelse af verdens immaterielle kulturarv.
Vi har brug for dit bidrag!
Lad os sammen arbejde på at gøre den immaterielle kultur i Danmark synlig. Har du et eksempel på levende kultur i Danmark, opfordrer vi dig til at indsende dit bidrag og blive en del af den danske fortegnelse.
Du kan bidrage som privatperson eller i fællesskab med andre, fx via en forening eller NGO. Indsend dit bidrag.
Det er udøverne af den levende kultur, der er i centrum – det er dem, der definerer, hvad de gør, og tillægger det værdi og betydning. Det er derfor også udøvernes egne bidrag, der skaber fortegnelsen.
Det er Dansk Folkemindesamling ved Det Kgl. Bibliotek, som har ansvaret for at forvalte 2003-konventionen i Danmark. Siden Levende kultur er en del af dette arbejde og har til formål at skabe en vidensbase for videre dokumentation og sikring af immateriel kulturarv i Danmark.