Roskilde Festival: Forskelle mellem versioner

Fra Levendekultur
Spring til navigation Spring til søgning
No edit summary
m (beskyttede "Roskilde Festival" ([Redigering=Tillad kun administratorer] (på ubestemt tid) [Flytning=Tillad kun administratorer] (på ubestemt tid)))
 
(6 mellemliggende versioner af 2 andre brugere ikke vist)
Linje 5: Linje 5:
}}
}}


{{Contribution
|Indledende beskrivelse=Roskilde Festival er både Danmarks og Nordeuropas største festival, hvor 130.000 mennesker mødes til musik, kunst, fest og fællesskab. Festivalen er 100 % non-profit og én af de ældste bestående festivaler i verden. Den er også kendt for sit unikke fællesskab, der kaldes ”the orange feeling”.
|Hvordan kulturen praktiseres i dag=Roskilde Festival varer otte dage og slutter altid den første lørdag i juli. Men festivalen lever i virkeligheden hele året, hvor både donationer og andre aktiviteter sikrer et fællesskab, der går på tværs af alder, køn og baggrund. Festivalen har et stort fokus på medskabelse og medbestemmelse, der giver følelsen af et frirum og inkluderende fællesskab. Dette understøttes endvidere af, at deltagerne er med til at generere et overskud, som udloddes i sin helhed til sociale og kulturelle organisationer.
|Kulturens historie og baggrund=Festivalen startede i 1971 og har siden 1972 været 100 % non-profit. Med inspiration i festivaler som Woodstock og Isle of Wight begyndte det hele med to gymnasievenner, der ville skabe et fællesskab på tværs af musik og kunst. Der var omtrent 10.000 besøgende og 20 bands i det første år, men festivalen voksede hurtigt, og allerede i slutningen af 1970’erne spillede store stjerner fra udlandet. Siden er festivalen vokset og er i dag internationalt kendt som én af de helt store festivaloplevelser, hvad angår både musik, stemning og myter. Den første ansatte kom til i midten af 1980’erne, og selvom festivalen har gennemgået en professionalisering i nyere tid, er den stadig båret af frivillige ildsjæle.


[[Fil:Festival site - Thomas Kjær-800px.jpg|thumb|400px|Billede fra festivalpladsen, 2006. Fotograf: Thomas Kjær]]
[[Fil:Festival site - Thomas Kjær-800px.jpg|thumb|400px|Billede fra festivalpladsen, 2006. Fotograf: Thomas Kjær]]
|Videreformidling og overlevering af kulturen=Festivalen starter på ny år efter år, og både gamle og nye deltagere drager mod festivalen med forventning om at opleve noget nyt, noget anderledes, noget åbent og noget velkendt. Denne kombination skabes i samarbejde mellem frivillige, foreninger, partnere og mange andre. Festivalen bliver dokumenteret vidt og bredt af stort set alle danske medier, ligesom også de største udenlandske medier retter øjnene mod festivalen. Festivalen lever også året igennem blandt de mange deltagere, som genfortæller og mindes forgangne festivaler, medens de planlægger den næste. Disse fortællinger og myter skaber en plads i folkesjælen, som giver festivalen en særlig plads hos danskerne.
[[Fil:Tobias nicolai 05072014 publikum musik stemning koncert.jpg-9-800px.jpg|thumb|400px|Publikum til koncert, 2014. Fotograf: Tobias Nicolai/Roskilde Festival]]
[[Fil:Tobias nicolai 05072014 publikum musik stemning koncert.jpg-9-800px.jpg|thumb|400px|Publikum til koncert, 2014. Fotograf: Tobias Nicolai/Roskilde Festival]]
|Kulturen fremover=Festivalen fortsætter med at udvikle sig sammen med sit publikum og med fokus på frivillighed. Publikum har altid forventet at møde noget nyt, og det progressive element er da også en del af festivalens DNA. Side om side med de mange traditioner vil der altså ved hver eneste ny festival være ændringer, opdateringer og progressivitet på dagsordenen. Der har altid været masser af musik, kunst og holdning på festivalen, og de seneste år har vist, at disse størrelser smelter endnu mere sammen.
[[Fil:Tents2-800px.jpg|thumb|400px|Campingområdet set fra luften, 2016. Fotograf:  SH Luftfoto / Stiig Hougesen]]
[[Fil:Tents2-800px.jpg|thumb|400px|Campingområdet set fra luften, 2016. Fotograf:  SH Luftfoto / Stiig Hougesen]]


{{Contribution
|Kulturens udøvere og dem, der kender kulturen godt=Omtrent 130.000 besøger Roskilde Festival hvert år. Det gør festivalen til landets fjerdestørste by en uge om året. Tæller man antallet af besøgende hver dag på festivalen, nærmer man sig en million mennesker over de otte dage. De fleste danskere kender til festivalen, og mange i musik- og underholdningsbranchen er involverede. Det samme gælder foreninger, partnere, leverandører og mange andre.
|Indledende beskrivelse=Roskilde Festival er både Danmarks og Nordeuropas største festival, hvor 130.000 mennesker mødes til musik, kunst, fest og fællesskab. Festivalen er 100 % non-profit og én af de ældste bestående festivaler i verden. Den er også kendt for sit unikke fællesskab, der kaldes ”the orange feeling”.
|Hvordan kulturen praktiseres i dag=Roskilde Festival varer otte dage og slutter altid den første lørdag i juli. Men festivalen lever i virkeligheden hele året, hvor både donationer og andre aktiviteter sikrer et fællesskab, der går på tværs af alder, køn og baggrund. Festivalen har et stort fokus på medskabelse og medbestemmelse, der giver følelsen af et frirum og inkluderende fællesskab. Dette understøttes endvidere af, at deltagerne er med til at generere et overskud, som udloddes i sin helhed til sociale og kulturelle organisationer.
|Kulturens historie og baggrund=Festivalen startede i 1971 og har siden 1972 været 100 % non-profit. Med inspiration i festivaler som Woodstock og Isle of Wight begyndte det hele med to gymnasievenner, der ville skabe et fællesskab på tværs af musik og kunst. Der var omtrent 10.000 besøgende og 20 bands i det første år, men festivalen voksede hurtigt, og allerede i slutningen af 1970’erne spillede store stjerner fra udlandet. Siden er festivalen vokset og er i dag internationalt kendt som én af de helt store festivaloplevelser, hvad angår både musik, stemning og myter. Den første ansatte kom til i midten af 1980’erne, og selvom festivalen har gennemgået en professionalisering i nyere tid, er den stadig båret af frivillige ildsjæle.
|Videreformidling og overlevering af kulturen=Festivalen starter på ny år efter år, og både gamle og nye deltagere drager mod festivalen med forventning om at opleve noget nyt, noget anderledes, noget åbent og noget velkendt. Denne kombination skabes i samarbejde mellem foreninger, partnere og de mange frivillige. Festivalen bliver dokumenteret vidt og bredt af stort set alle danske medier, ligesom også de største udenlandske medier retter øjnene mod festivalen. Festivalen lever også året igennem blandt de mange deltagere, som genfortæller og mindes forgangne festivaler, medens de planlægger den næste. Disse fortællinger og myter skaber en plads i folkesjælen, som giver festivalen en særlig plads hos danskerne.
|Kulturen fremover=Festivalen fortsætter med at udvikle sig sammen med sit publikum og de mange frivillige. Publikum har altid forventet at møde noget nyt, og det progressive element er da også en del af festivalens DNA. Side om side med de mange traditioner vil der altså ved hver eneste ny festival være ændringer, opdateringer og progressivitet på dagsordenen.
|Kulturens udøvere og dem, der kender kulturen godt=Omtrent 130.000 besøger Roskilde Festival hvert år. Det gør festivalen til landets fjerdestørste by en uge om året. Tæller man antallet af besøgende hver dag på festivalen, nærmer man sig en million mennesker over de otte dage. De fleste danskere kender til festivalen, og mange i musik- og underholdningsbranchen er involverede. Det samme gælder frivillige, foreninger, partnere, leverandører og mange andre.
|Henvisning=http://www.roskilde-festival.dk/
|Henvisning=http://www.roskilde-festival.dk/
https://roskildefestivalgruppen.dk
https://roskildefestivalgruppen.dk

Nuværende version fra 15. mar. 2018, 16:35

Roskilde Festival
Indsender af bidrag: Roskilde Festival-gruppen
Geografisk tilknytning: Roskilde
Dato for indsendelse af bidrag: 2017/11/29


Roskilde Festival er både Danmarks og Nordeuropas største festival, hvor 130.000 mennesker mødes til musik, kunst, fest og fællesskab. Festivalen er 100 % non-profit og én af de ældste bestående festivaler i verden. Den er også kendt for sit unikke fællesskab, der kaldes ”the orange feeling”.

Hvordan praktiseres det i dag

Roskilde Festival varer otte dage og slutter altid den første lørdag i juli. Men festivalen lever i virkeligheden hele året, hvor både donationer og andre aktiviteter sikrer et fællesskab, der går på tværs af alder, køn og baggrund. Festivalen har et stort fokus på medskabelse og medbestemmelse, der giver følelsen af et frirum og inkluderende fællesskab. Dette understøttes endvidere af, at deltagerne er med til at generere et overskud, som udloddes i sin helhed til sociale og kulturelle organisationer.

Historie og baggrund

History og baggrund::Festivalen startede i 1971 og har siden 1972 været 100 % non-profit. Med inspiration i festivaler som Woodstock og Isle of Wight begyndte det hele med to gymnasievenner, der ville skabe et fællesskab på tværs af musik og kunst. Der var omtrent 10.000 besøgende og 20 bands i det første år, men festivalen voksede hurtigt, og allerede i slutningen af 1970’erne spillede store stjerner fra udlandet. Siden er festivalen vokset og er i dag internationalt kendt som én af de helt store festivaloplevelser, hvad angår både musik, stemning og myter. Den første ansatte kom til i midten af 1980’erne, og selvom festivalen har gennemgået en professionalisering i nyere tid, er den stadig båret af frivillige ildsjæle.

Billede fra festivalpladsen, 2006. Fotograf: Thomas Kjær

Videreformidling og overlevering

[[Mode of transmission::Festivalen starter på ny år efter år, og både gamle og nye deltagere drager mod festivalen med forventning om at opleve noget nyt, noget anderledes, noget åbent og noget velkendt. Denne kombination skabes i samarbejde mellem frivillige, foreninger, partnere og mange andre. Festivalen bliver dokumenteret vidt og bredt af stort set alle danske medier, ligesom også de største udenlandske medier retter øjnene mod festivalen. Festivalen lever også året igennem blandt de mange deltagere, som genfortæller og mindes forgangne festivaler, medens de planlægger den næste. Disse fortællinger og myter skaber en plads i folkesjælen, som giver festivalen en særlig plads hos danskerne.


Publikum til koncert, 2014. Fotograf: Tobias Nicolai/Roskilde Festival

]]

Hvad sker der fremover

Viability of the element::Festivalen fortsætter med at udvikle sig sammen med sit publikum og med fokus på frivillighed. Publikum har altid forventet at møde noget nyt, og det progressive element er da også en del af festivalens DNA. Side om side med de mange traditioner vil der altså ved hver eneste ny festival være ændringer, opdateringer og progressivitet på dagsordenen. Der har altid været masser af musik, kunst og holdning på festivalen, og de seneste år har vist, at disse størrelser smelter endnu mere sammen.

Campingområdet set fra luften, 2016. Fotograf: SH Luftfoto / Stiig Hougesen

Udøvere og dem, der kender det godt

Omtrent 130.000 besøger Roskilde Festival hvert år. Det gør festivalen til landets fjerdestørste by en uge om året. Tæller man antallet af besøgende hver dag på festivalen, nærmer man sig en million mennesker over de otte dage. De fleste danskere kender til festivalen, og mange i musik- og underholdningsbranchen er involverede. Det samme gælder foreninger, partnere, leverandører og mange andre.

Henvisning

http://www.roskilde-festival.dk/ https://roskildefestivalgruppen.dk https://www.youtube.com/user/roskildefestival https://facebook.com/orangefeeling/ https://twitter.com/orangefeeling

Kategorier

Udøvelse af kunst, ritualer og festivaler"ritualer og festivaler" is not in the list (Mundtlige traditioner og udtryk, Udøvelse af kunst, Sociale praksisser ritualer og festivaler, Viden og praksisser vedrørende naturen og universet, Traditionelt håndværk) of allowed values for the "Categories" property.