Piberygning

Fra Levendekultur
Version fra 15. mar. 2018, 17:35 af Levendekultur (diskussion | bidrag) Levendekultur (diskussion | bidrag) (beskyttede "Piberygning" ([Redigering=Tillad kun administratorer] (på ubestemt tid) [Flytning=Tillad kun administratorer] (på ubestemt tid)))
(forskel) ←Ældre version | Nuværende version (forskel) | Nyere version → (forskel)
Spring til navigation Spring til søgning
Piberygning
Indsender af bidrag: Nordisk Tobakskollegium
Geografisk tilknytning: Udøves i hele landet.
Dato for indsendelse af bidrag: 2017/11/22
NT.png

Piberygning har siden ca. 1600 været en levende kultur i Danmark og er det stadig i dag. Vi er førende inden for produktion af pibetobak og de danske pibemagere er anerkendt i hele verden.

Hvordan praktiseres det i dag

[[Description::Piberygning udøves både af enkeltpersoner og i klubber. I dag er der ca. 20 lokale pibeklubber i Danmark. De fleste er organiseret i paraplyorganisationen Nordisk Tobakskollegium, som ud over Danmark dækker Norge, Sverige og Finland. Nordisk Tobakskollegium er medlem af den verdensomspændende organisation for pibeklubber CIPC. Endvidere er der en del danske Facebook-grupper kun for piberygere.

Constantin Hansen, Et selskab af danske Kunstnere i Rom, 1837 (Statens Museum for Kunst).

]]

Historie og baggrund

History og baggrund::Piberygningen kom til Danmark efter at spanierne havde bragt tobakken med hjem fra Amerika. I starten røg man primært kridtpibe, senere i 1800-tallet kom de lange bondepiber til sammen med merskumspiben. I slutningen af 1800-tallet kom den korte bruyerepibe som vi kender i dag. Ser vi på de sidste 50 år er den væsentligste udvikling inden for piberygning, at den i dag udøves som ren nydelse og hobby af et mindre antal entusiaster, hvor alle før i tiden røg pibe mere eller mindre overalt. Dette skyldes i høj grad de strenge regler om rygning som er indført efter år 2000.

Videreformidling og overlevering

[[Mode of transmission::Før i tiden var piberygning noget, der blev videregivet fra far til søn, eller gennem andre rollemodeller. Sådan var det op til ca. 1985. Herefter blev piberygning noget man selv valgte, fordi man personligt fandt det interessant. Nordisk Tobakskollegium har siden 1979 hvert år afholdt Danmarksmesterskaberne i Langtidspiberygning, hvilket selvfølgelig også har skabt en del opmærksomhed. Derudover har Nordisk Tobakskollegium siden 1979 udgivet bladet Piber & Tobak fire gange om året. Det, der i nyere tid har betydet mest for bevarelsen og udviklingen af piberygning som kultur er de sociale medier. Nu kommunikerer piberygere med hinanden over hele verden og nethandel har betydet, at produkter man før kun kunne drømme om, nu kan anskaffes med et par musseklik og et kreditkort.

Bladet Piber & Tobak udkommer fire gange om året. Fotograf: Michael C.G. Iversen

]]

Hvad sker der fremover

Viability of the element::Som det ser ud nu oplever piberygning en stigende interesse, især fra yngre mennesker. Dette hænger sammen med flere ting. Mange er trætte af antirygningskampagnerne og mange oplever piberygning som afstressende og en måde at signalere individualisme på. Endvidere er det at nyde og rent faktisk smage på tobak, blevet en del af den gourmet-bølge som vi også har set inden for mad, vin, øl, te, kaffe og chokolade.

Udøvere og dem, der kender det godt

[[Persons/Institutions::Alle typer og alle aldersgrupper er repræsenteret. Alle kender til piberygning, hvis de ikke har en i familien eller omgangskredsen, så har de en far, farfar, onkel eller lærer, der engang røg pibe. Det er svært at sige hvor mange piberygere der nøjagtigt er i Danmark i dag, men en skøn siger omkring 75.000. Mange ryger for sig selv på daglig basis, men et nyt fænomen er grupper af unge, der mødes jævnligt og ryger pibe sammen.

Det årlige Danmarksmesterskab i langtidspiberygning i Serapions-Ordenen på Frederiksberg. Fotograf: Ib Fagerlund

]]

Henvisning

www.n-t.dk

Litteratur:

P.C. Olrik, Bogen om Piber & Tobak, Komma A/S, 1978.

Ole W.Ø. Larsen, Gamle piber af merskum, Sesam, 1978.

Jakob Groth, God Tobak, Nyholm & Christensen, 1987.

Niels Gustav Bardenfleth, Kridtpiber og kridtpiberygning, Lindhardt og Ringhof/Sesam, 2002.

Kategorier

Mundtlige traditioner og udtryk, Udøvelse af kunst, Sociale praksisser"Sociale praksisser" is not in the list (Mundtlige traditioner og udtryk, Udøvelse af kunst, Sociale praksisser ritualer og festivaler, Viden og praksisser vedrørende naturen og universet, Traditionelt håndværk) of allowed values for the "Categories" property., ritualer og festivaler"ritualer og festivaler" is not in the list (Mundtlige traditioner og udtryk, Udøvelse af kunst, Sociale praksisser ritualer og festivaler, Viden og praksisser vedrørende naturen og universet, Traditionelt håndværk) of allowed values for the "Categories" property., Viden og praksisser vedrørende naturen og universet, Traditionelt håndværk