Forside: Forskelle mellem versioner
No edit summary |
No edit summary |
||
(32 mellemliggende versioner af den samme bruger vises ikke) | |||
Linje 13: | Linje 13: | ||
<h2>- en fortegnelse over immateriel kulturarv</h2> | <h2>- en fortegnelse over immateriel kulturarv</h2> | ||
</slideshow> | </slideshow> | ||
<div id="news"> <div class="h2">NYT: Nordic Safeguarding Practices</div><div> | |||
Deltag i det nordiske samarbejde om sikringen af den immaterielle kulturarv. Del ud af dine erfaringer med initiativer og projekter, der er med til identificere, dokumentere, udbrede, formidle og revitalisere eksempler på levende kultur. Læs mere [https://www.nordicsafeguardingpractices.org/ her]. | |||
[[Fil:Haanvaerk2.png|thumb|280px|Foto fra Projekt Håndværk i folkeskolen, der i 2018 blev optaget på Nordic Safeguarding Practices. Læs mere [https://levendekultur.kb.dk/index.php/Kulturarvens_h%C3%A5ndv%C3%A6rk_-_revitalisering_af_traditionelle_h%C3%A5ndv%C3%A6rk her] ]] | |||
</div> | |||
</div> | |||
<div id="news"> <div class="h2">NYT: Mulighed for indsendelse af nomineringer til UNESCO-lister</div><div> | |||
Der er nu mulighed for at nominere eksempler på immateriel kulturarv til den Repræsentative Liste og til Registret for gode Sikringspraksisser. | |||
Kulturminister Mette Bock udtaler: | |||
"Jeg håber meget, at alle interesserede, som praktiserer eller har et indgående kendskab til eksempler på levende immateriel kulturarv i Danmark, vil indsende deres forslag.” | |||
Fristen for indsendelse er 15. november 2018. Læs mere [https://kum.dk/nyheder-og-presse/pressemeddelelser/nyheder/ny-chance-for-at-nominere-forslag-til-unescos-immaterielle-kulturarvslister/1/1/?L=0&cHash=c96dcb85ae2cd6ac15f2f7019f3e7338 her]. </div> | |||
</div> | |||
Linje 41: | Linje 58: | ||
<div class="caption"> | <div class="caption"> | ||
<h3>Bornholmsk sprog</h3> | <h3>Bornholmsk sprog</h3> | ||
Kim Tørnstrøm fra Bornholms Amatørscene, Lillian Hjorth Westh, tidligere højskoleforstander og Ivar Lærkesen, tidligere lektor ved Bornholms Gymnasium har indsendt bidrag om | Kim Tørnstrøm fra Bornholms Amatørscene, Lillian Hjorth Westh, tidligere højskoleforstander og Ivar Lærkesen, tidligere lektor ved Bornholms Gymnasium har indsendt bidrag om bornholmsk sprog. Skiftene mellem bredt og tyndt bornholmsk og øens forskellige dialekter. </div> | ||
</div> | </div> | ||
Linje 58: | Linje 75: | ||
<h3>Cykling og cyklisme</h3> | <h3>Cykling og cyklisme</h3> | ||
Cyklistforbundet fortæller om cykling og cyklisme før, nu og giver et bud på fremtiden. </div> | Cyklistforbundet fortæller om cykling og cyklisme før, nu og giver et bud på fremtiden. </div> | ||
</div> | </div> | ||
Linje 76: | Linje 85: | ||
</div> | </div> | ||
<div class="article | |||
[[ | <div class="article article37"> | ||
[[Dansk folkemusik med tilhørende folkelige bevægelser| ]] | |||
<div class="image"></div> | <div class="image"></div> | ||
<div class="caption"> | <div class="caption"> | ||
<h3> | <h3>Dansk folkemusik med tilhørende folkelige bevægelser</h3> | ||
Folkelige strømninger har gennem tiderne holdt den musikalske folkekultur levende i hver deres tids ånd. I dag omfatter denne musik, dans og sang summen af flere hundrede års repertoirer og udtryksformer, inklusiv nutidens. Bidrag indsendt af redaktionsgruppe på initiativ fra genreorganisationen Tempi.</div> | |||
</div> | </div> | ||
<div class="article article36"> | |||
[[Dansk husflidstradition| ]] | |||
<div class="image"></div> | |||
<div class="caption"> | |||
<h3>Dansk husflidstradition</h3> | |||
Med den voksende interessere for Gør-det-selv/DIY og med det store fokus på genbrug og bæredygtighed har husflidstraditionen fået en opblomstring. Genbrugsbølgen, der også handler om bæredygtighed kalder på at genoplive ”lav hvad du har brug for, af det du har, så godt du kan”. Bidrag om husflidstraditionen indsendt af FORA. </div> | |||
</div> | </div> | ||
Linje 109: | Linje 127: | ||
Læs Højskolehistorisk Forenings bidrag til fortegnelsen om Folkehøjskolen og dens værdigrundlag, formidlet gennem sproget og fortællingen, foredraget og sangen og kostskoleformen. </div> | Læs Højskolehistorisk Forenings bidrag til fortegnelsen om Folkehøjskolen og dens værdigrundlag, formidlet gennem sproget og fortællingen, foredraget og sangen og kostskoleformen. </div> | ||
</div> | </div> | ||
<div class="article article19"> | |||
[[DEN KLASSISKE EUROPÆISKE DRENGEKORSTRADITION| ]] | |||
<div class="image"></div> | |||
<div class="caption"> | |||
<h3>Den klassiske europæiske drengekorstradition</h3> | |||
Domkantor Ebbe Munks beskrivelse af de klassiske europæiske drenge- og mandskor, deres korskoler og deres tilknytning til byens liv. En tradition, der går over 800 år tilbage.</div> | |||
</div> | |||
<div class="article article45"> | |||
[[Den levende musik-, danse- og dragttradition i Sønderho på Fanø| ]] | |||
<div class="image"></div> | |||
<div class="caption"> | |||
<h3>Den levende musik-, danse- og dragttradition i Sønderho på Fanø</h3> | |||
Fonden Gamle Sønderho har indsendt bidrag om musik og dans på Fanø. | |||
</div> | |||
</div> | |||
<div class="article article26"> | <div class="article article26"> | ||
Linje 141: | Linje 177: | ||
<h3>Fastelavn</h3> | <h3>Fastelavn</h3> | ||
Læs religionshistoriestuderende Camilla Agnethe Jensens beretning om, fastelavnen som en tradition, som kan spores tilbage til hedenske ritualer og læs hvordan, det at slå katten af tønden, var et eksempel på at jage det onde ud af byen og et symbol på, at vinteren var slut og foråret på vej. </div> | Læs religionshistoriestuderende Camilla Agnethe Jensens beretning om, fastelavnen som en tradition, som kan spores tilbage til hedenske ritualer og læs hvordan, det at slå katten af tønden, var et eksempel på at jage det onde ud af byen og et symbol på, at vinteren var slut og foråret på vej. </div> | ||
</div> | |||
<div class="article article41"> | |||
[[Folkelig fællessang]] | |||
<div class="image"></div> | |||
<div class="caption"> | |||
<h3>Folkelig fællessang</h3> | |||
Claus Skjold Larsen har indsendt bidrag om det at synge fællessange.</div> | |||
</div> | </div> | ||
Linje 175: | Linje 219: | ||
<h3>Fremstilling af historiske dragter på Bornholm</h3> | <h3>Fremstilling af historiske dragter på Bornholm</h3> | ||
Lene Steenbuch har indsendt dette bidrag om fremstilling af folkedragter på Bornholm. Dragterne kan blandt andet opleves ved arrangementer på Middelaldercentret og når folkedanserne optræder. </div> | Lene Steenbuch har indsendt dette bidrag om fremstilling af folkedragter på Bornholm. Dragterne kan blandt andet opleves ved arrangementer på Middelaldercentret og når folkedanserne optræder. </div> | ||
</div> | |||
<div class="article article38"> | |||
[[Holbergtraditionen| ]] | |||
<div class="image"></div> | |||
<div class="caption"> | |||
<h3>Holbergtraditionen</h3> | |||
Beskrivelse af "den mangfoldige og levende arv og tradition efter Ludvig Holberg, det største navn i dansk teater". Indsendt af Holbergsamfundet.</div> | |||
</div> | |||
<div class="article article44"> | |||
[[Hygge| ]] | |||
<div class="image"></div> | |||
<div class="caption"> | |||
<h3>Hygge</h3> | |||
Hyggerådet har indsendt en bidrag om hygge, i hvilket rådet definerer hygge som "en bestemt måde at være sammen og til stede på, som kan beskrives som tryg, nærværende og behagelig". </div> | |||
</div> | </div> | ||
Linje 183: | Linje 245: | ||
<h3>Kildefesten i Svaneke</h3> | <h3>Kildefesten i Svaneke</h3> | ||
Medlem af Kildefestkomiteen har indsendt dette bidrag om festen, hvor man samles og pynter den hellige kilde med blomster og løv efter gamle traditioner og ritualer.</div> | Medlem af Kildefestkomiteen har indsendt dette bidrag om festen, hvor man samles og pynter den hellige kilde med blomster og løv efter gamle traditioner og ritualer.</div> | ||
</div> | |||
<div class="article article39"> | |||
[[Kulturarvens håndværk - revitalisering af traditionelle håndværk| ]] | |||
<div class="image"></div> | |||
<div class="caption"> | |||
<h3>Kulturarvens håndværk - revitalisering af traditionelle håndværk</h3> | |||
Projekt Håndværk i Folkeskolen, under Nationalmuseet, Frilandsmuseet – Det gamle Danmark har indsendt en beskrivelse af undervisning i håndværkstraditioner.</div> | |||
</div> | </div> | ||
Linje 192: | Linje 263: | ||
Ebbe Preisler, filmproducent, filmformidler og forfatter har indsendt bidrag om lejlighedssangens anvendelse før og nu.</div> | Ebbe Preisler, filmproducent, filmformidler og forfatter har indsendt bidrag om lejlighedssangens anvendelse før og nu.</div> | ||
</div> | </div> | ||
<div class="article article40"> | |||
[[Liv omkring Bovbjerg Fyr| ]] | |||
<div class="image"></div> | |||
<div class="caption"> | |||
<h3>Liv omkring Bovbjerg Fyr</h3> | |||
Om Frivillighed og aktiviteter ved Bovbjerg Fyr. Indsendt af Bovbjergs Fyrs fortælleværksted v. Hans Kolind-Andersen</div> | |||
</div> | |||
<div class="article article35"> | <div class="article article35"> | ||
Linje 232: | Linje 312: | ||
<h3>Naverne</h3> | <h3>Naverne</h3> | ||
De Vandrende Håndværkssvende. Traditionen med "at gå på valsen", Navernes historie og miljøet omkring dem, beskrives her af Suzi Elena Apelgren. </div> | De Vandrende Håndværkssvende. Traditionen med "at gå på valsen", Navernes historie og miljøet omkring dem, beskrives her af Suzi Elena Apelgren. </div> | ||
</div> | |||
<div class="article article43"> | |||
[[Nordiske klinkbådstraditioner| ]] | |||
<div class="image"></div> | |||
<div class="caption"> | |||
<h3>Nordiske klinkbådstraditioner</h3> | |||
Træskibs Sammenslutningen, Han Herred Havbåde og Vikingeskibsmuseet fortæller om klinkbåde. Læs også om SKIBET 1880 - et eksempel på sikringsarbejdet med klinkbåde:[[Diskussion:Danske Klinkbådstraditioner]] | |||
</div> | |||
</div> | </div> | ||
Linje 289: | Linje 378: | ||
Bund Deutscher Nordschleswiger og Sydslesvigsk Forening har indsendt beskrivelse af samlivet mellem mindretal og flertal i det dansk-tyske grænseland.</div> | Bund Deutscher Nordschleswiger og Sydslesvigsk Forening har indsendt beskrivelse af samlivet mellem mindretal og flertal i det dansk-tyske grænseland.</div> | ||
</div> | </div> | ||
<div class="article article3"> | <div class="article article3"> | ||
Linje 296: | Linje 386: | ||
<h3>Strikning</h3> | <h3>Strikning</h3> | ||
Repræsentant fra foreningen Gavstrik beskriver håndværkets historie og videreformidling.</div> | Repræsentant fra foreningen Gavstrik beskriver håndværkets historie og videreformidling.</div> | ||
</div> | |||
<div class="article article42"> | |||
[[Skolekoncerter| ]] | |||
<div class="image"></div> | |||
<div class="caption"> | |||
<h3>Skolekoncerter</h3> | |||
Den selvejende institution Levende Musik i Skolen har indsendt bidrag om skolekoncerter i Danmark.</div> | |||
</div> | </div> | ||
Versionen fra 16. nov. 2018, 13:46
Deltag i det nordiske samarbejde om sikringen af den immaterielle kulturarv. Del ud af dine erfaringer med initiativer og projekter, der er med til identificere, dokumentere, udbrede, formidle og revitalisere eksempler på levende kultur. Læs mere her.
Der er nu mulighed for at nominere eksempler på immateriel kulturarv til den Repræsentative Liste og til Registret for gode Sikringspraksisser.
Kulturminister Mette Bock udtaler: "Jeg håber meget, at alle interesserede, som praktiserer eller har et indgående kendskab til eksempler på levende immateriel kulturarv i Danmark, vil indsende deres forslag.”
Fristen for indsendelse er 15. november 2018. Læs mere her.
Velkommen
Immateriel kulturarv
En del af UNESCO-konventionen
Vi har brug for dit bidrag!
Det er Dansk Folkemindesamling ved Det Kgl. Bibliotek, som har ansvaret for at forvalte 2003-konventionen i Danmark. Siden Levende kultur er en del af dette arbejde og har til formål at skabe en vidensbase for videre dokumentation og sikring af immateriel kulturarv i Danmark.