Forside: Forskelle mellem versioner

Fra Levendekultur
Spring til navigation Spring til søgning
No edit summary
No edit summary
(35 mellemliggende versioner af den samme bruger vises ikke)
Linje 14: Linje 14:
</slideshow>
</slideshow>


<div id="news"> <div class="h2">Så er fortegnelsen åben</div><div> Det er nu og frem til april 2018, du kan bidrage med dit eksempel levende kultur til fortegnelsen.   
<div id="news"> <div class="h2">UDBRED KENDSKABET TIL LEVENDE KULTUR PÅ BORNHOLM</div><div> Har du særlig viden om en lokal skik, er du aktiv i en forening, brænder du for et særligt håndværk?
 
▲ RØNNE BIBLIOTEK 25/2 KL. 10.00-12.00 ▲
 
Bidrag til fortegnelsen når Dansk Folkemindesamling i samarbejde med Bornholms Museum indsamler Bornholm.
 
Arrangementet er åben for alle.   
</div>
</div>
</div>
</div>
Linje 38: Linje 44:
<div class="gallery">
<div class="gallery">
<h2>Indsendte bidrag</h2>
<h2>Indsendte bidrag</h2>
<div class="article article1">
[[Klinkbådsbygning|&nbsp;]]
<div class="image"></div>
<div class="caption">
<h3>Klinkbådsbygning</h3>
Repræsentanter fra Træskibs Sammenslutningen, Han Herred Havbåde og Vikingeskibsmuseet fortæller om klinkbåde.
</div>
</div>


<div class="article article2">
<div class="article article2">
Linje 108: Linje 105:
<h3>Roskilde Festival</h3>
<h3>Roskilde Festival</h3>
Roskilde Festival er både Danmarks og Nordeuropas største festival og en af de ældste bestående festivaler i verden. Læs Roskilde Festivalgruppens beskrivelse af festivalen og ''the Orange Feeling''.  
Roskilde Festival er både Danmarks og Nordeuropas største festival og en af de ældste bestående festivaler i verden. Læs Roskilde Festivalgruppens beskrivelse af festivalen og ''the Orange Feeling''.  
</div>
</div>
<div class="article article9">
[[Fastelavn|&nbsp;]]
<div class="image"></div>
<div class="caption">
<h3>Fastelavn</h3>
Læs religionshistoriestuderende Camilla Agnethe Jensens beretning om, fastelavnen som en tradition, som kan spores tilbage til hedenske ritualer og læs hvordan, det at slå katten af tønden, var et eksempel på at jage det onde ud af byen og et symbol på, at vinteren var slut og foråret på vej.
</div>
</div>
<div class="article article10">
[[Danske Klinkbådstraditioner|&nbsp;]]
<div class="image"></div>
<div class="caption">
<h3>Danske Klinkbådstraditioner</h3>
Repræsentanter fra Træskibs Sammenslutningen, Han Herred Havbåde og Vikingeskibsmuseet fortæller om klinkbåde.
</div>
</div>
<div class="article article11">
[[Revy|&nbsp;]]
<div class="image"></div>
<div class="caption">
<h3>Revy</h3>
Beskrivelsen af revy som et eksempel på levende kultur er under udarbejdelse. Revyskuespiller Leif Maibom har leveret første del af beskrivelse, stafetten sendes nu videre til andre udøvere og kendere inden for feltet.
</div>
</div>
<div class="article article12">
[[Naverne - De Vandrende Håndværkssvende|&nbsp;]]
<div class="image"></div>
<div class="caption">
<h3>Naverne</h3>
- De Vandrende Håndværkssvende. Traditionen med "at gå på valsen", Navernes historie og miljøet omkring dem, beskrives her af Suzi Elena Apelgren. </div>
</div>
<div class="article article13">
[[Den danske folkehøjskole – en unik form for dannelse|&nbsp;]]
<div class="image"></div>
<div class="caption">
<h3>Den danske folkehøjskole</h3>
Læs Højskolehistorisk Forenings bidrag til fortegnelsen om Folkehøjskolen og dens værdigrundlag, formidlet gennem sproget og fortællingen, foredraget og sangen og kostskoleformen. </div>
</div>
<div class="article article14">
[[Samlivet mellem mindretal og flertal i det dansk-tyske grænseland|&nbsp;]]
<div class="image"></div>
<div class="caption">
<h3>Samlivet i det dansk-tyske grænseland</h3>
Bund Deutscher Nordschleswiger og Sydslesvigsk Forening har indsendt beskrivelse af samlivet mellem mindretal og flertal i det dansk-tyske grænseland.</div>
</div>
<div class="article article15">
[[Danske skolebiblioteker|&nbsp;]]
<div class="image"></div>
<div class="caption">
<h3>Danske skolebiblioteker</h3>
Kommunernes Forening for Pædagogiske Læringscentre har indsendt bidrag om de danske skolebiblioteker og traditionen for formidling af børnelitteratur til børn og unge.</div>
</div>
<div class="article article16">
[[Det Kongelige Kapel – verdens ældste orkester|&nbsp;]]
<div class="image"></div>
<div class="caption">
<h3>Det Kongelige Kapel</h3>
Det Kongelige Kapel adskiller sig fra andre orkestre ved at hvert medlem har et unikt nummer. Fra trompeter Walther med nr. 1 fra 1448 frem til violinisten Emma Steele fra 2017 med nr. 1067.
</div>
</div>
</div>
</div>

Versionen fra 19. feb. 2018, 14:11


Lejlighedssange fra DFS arkiv
Klezmermusik på Christianshavn, København.(Fotograf: Susanne Mertz)
Plugnplay.Fotograf: Lars Engelgaar
Nikolaj Hübbes opsætning af balletten Et Folkesagn. Fra Det Kgl. Teaters arkiv. Fotograf: Per Morten Abrahamsen
Skt. Hans.(Fotograf: Brian Berg)
Fotograf: Kirsten Monrad Hansen, Han Herred Havbåde

LEVENDE KULTUR

- en fortegnelse over immateriel kulturarv

UDBRED KENDSKABET TIL LEVENDE KULTUR PÅ BORNHOLM
Har du særlig viden om en lokal skik, er du aktiv i en forening, brænder du for et særligt håndværk?

▲ RØNNE BIBLIOTEK 25/2 KL. 10.00-12.00 ▲

Bidrag til fortegnelsen når Dansk Folkemindesamling i samarbejde med Bornholms Museum indsamler på Bornholm.

Arrangementet er åben for alle.

Velkommen

Kulturarv er andet og mere end monumenter og museumssamlinger. Her på siden kan du gå på opdagelse i den immaterielle kulturarv i Danmark. Altså den kultur, vi ikke fysisk kan gribe fat i, men som vi genkender og udlever – traditioner, overbevisninger, kundskaber og måder at være sammen på.

Immateriel kulturarv

Immateriel kulturarv præger det samfund, vi lever i. Den bygger på tidligere generationers erfaringer, men forandres til stadighed på en måde, der giver mening i nutiden. Derfor kalder vi den her for levende kultur. Den levende kultur har mange former, og her på siden kan du finde en række eksempler – beskrevet af udøverne selv.

En del af UNESCO-konventionen

Initiativet til at lave en fortegnelse udspringer af UNESCOs 2003-konvention til sikring af den immaterielle kulturarv. Ved at udbrede kendskabet til de mange eksempler på levende kultur, er det konventionens hensigt at fremme respekt og gensidig påskønnelse af verdens immaterielle kulturarv.

Vi har brug for dit bidrag!

Lad os sammen arbejde på at gøre den immaterielle kultur i Danmark synlig. Har du et eksempel på levende kultur i Danmark, opfordrer vi dig til at indsende dit bidrag og blive en del af den danske fortegnelse. Du kan bidrage som privatperson eller i fællesskab med andre, fx via en forening eller NGO. Indsend dit bidrag.
Det er udøverne af den levende kultur, der er i centrum – det er dem, der definerer, hvad de gør, og tillægger det værdi og betydning. Det er derfor også udøvernes egne bidrag, der skaber fortegnelsen.

Det er Dansk Folkemindesamling ved Det Kgl. Bibliotek, som har ansvaret for at forvalte 2003-konventionen i Danmark. Siden Levende kultur er en del af dette arbejde og har til formål at skabe en vidensbase for videre dokumentation og sikring af immateriel kulturarv i Danmark.